Suomen Moottorilentäjien Liitto hakee EU-avustusta 8,33-radioiden päivityskustannuksiin

Ilmailun radiolaitteiden käyttämä kanavaväli kaventuu kolmasosaan vuodesta 2018 alusta lähtien. Uudistuksen tarkoituksena on jakaa ruuhkaisia taajuuksia entistä tehokkaammin muun muassa lentokoneiden ja lennonjohdon välisen viestinnän tarpeisiin. Muutos edellyttää radiolaitekannan vaiheittaista uusimista koko Euroopassa.

Ilmailun VHF-radiolaitteissa siirrytään vuoden 2018 alusta lähtien käyttämään kapeampaa 8,33 kHz:n kanavaväliä (kanavanleveyttä) entisen 25 kHz:n lisäksi ilmailun taajuusresurssien parantamiseksi. Nykyiset ilmailun VHF-radiot on suunniteltu käyttämään 25 kHz:n kanavaväliä, joten laitekannan uusimiseen on varattu siirtymäaikaa vuoden 2017 loppuun. Euroopan komission asetuksen (EU) N:o 1079/2012 mukaan VHF-taajuusalueella (30–300 MHz) toimimaan tarkoitettujen ilmailun radiolaitteiden on oltava kykeneviä 8,33 kHz:n kanavaväliin viimeistään 31.12.2017.

Suomen Moottorilentäjien Liitto (AOPA Finland) hakee muiden eurooppalaisten AOPA-järjestöjen kanssa yhteistyössä avustusta Suomen harraste- ja yleisilmailuun käytettyjen ilma-alusten päivittämiseksi Euroopan komission asetuksen (EU) N:o 1079/2012 mukaiseksi. Iso-Britannian ilmailuviranomainen, UK CAA, haki ja sai v. 2016 samaan tarkoitukseen EU-tukea 4,3 M€, joka vastaa n. 20 % UK:n harraste- ja yleisilmailuun käytettyjen ilma-alusten puheradioiden päivityskustannuksista.

Suomessa Liikenteen turvallisuusvirasto antoi viime vuoden lopulla määräyksen, jolla poiketaan täytäntöönpanoasetuksen varustevaatimuksista siten, ettei niitä sovelleta ilma-aluksiin, jotka lentävät valvomattomassa ilmatilassa (ilmatilaluokka G) pois lukien valvomattoman ilmatilan osat, jotka Liikenteen turvallisuusvirasto on nimennyt radiovyöhykkeiksi (RMZ). Poikkeus varustevaatimukseen myönnettiin 31.12.2027 asti, mikäli Euroopan komissio sen sallii.