Ilmailun radiolaitteiden käyttämä kanavaväli kaventuu kolmasosaan vuodesta 2018 alusta lähtien. Uudistuksen tarkoituksena on jakaa ruuhkaisia taajuuksia entistä tehokkaammin muun muassa lentokoneiden ja lennonjohdon välisen viestinnän tarpeisiin. Muutos edellyttää radiolaitekannan vaiheittaista uusimista koko Euroopassa.
Ilmailun VHF-radiolaitteissa siirrytään vuoden 2018 alusta lähtien käyttämään kapeampaa 8,33 kHz:n kanavaväliä (kanavanleveyttä) entisen 25 kHz:n lisäksi ilmailun taajuusresurssien parantamiseksi. Nykyiset ilmailun VHF-radiot on suunniteltu käyttämään 25 kHz:n kanavaväliä, joten laitekannan uusimiseen on varattu siirtymäaikaa vuoden 2017 loppuun. Euroopan komission asetuksen (EU) N:o 1079/2012 mukaan VHF-taajuusalueella (30–300 MHz) toimimaan tarkoitettujen ilmailun radiolaitteiden on oltava kykeneviä 8,33 kHz:n kanavaväliin viimeistään 31.12.2017.
IAOPA Europen, kansainvälinen lentokoneenomistajien ja lentäjien yhdistyksen Euroopan jaosto, johtama yhteenliittymä on yhdessä ilmailualan konsultin Heliosin kanssa hakenut EU-avustusta kompensoimaan harraste- ja yleisilmailussa käytettävien 8.33 kHz kanavavälin radiolaitteiden päivityskustannuksiin. Harraste- ja yleisilmailijoita sekä -kenttiä kehoitetaan rekisteröitymään mahdollisen tuen saamiseksi.
Suomen Moottorilentäjien Liitto kehottaa yhdessä IAOPA Europen kanssa kaikkia Suomen yksityisiä lentokenttiä, lentokoneiden omistajia ja ilmailukerhoja rekisteröitymään osoitteessa http://833.iaopa.eu lisätietojen hankkimiseksi. Suomen Moottorilentäjien Liitto antaa myös lisätietoja asiassa verkkosivuillaan.
Jäsenyysvelvoitetta ilmailuetujärjestöihin ei ole, sillä avustus on kaikkien Suomen harraste- ja yleisilma-alusten omistajien haettavissa. Avustushakemus jätettiin EU:n käsiteltäväksi 7. helmikuuta 2017 ja mikäli EU myöntää haetun avustuksen, se tullaan jakamaan anomusten perusteella ”first come, first serve” periaatteella.