Yleisilmailukoneiden huolto-ohjelmien vaatimukset voivat keventyä
Yleisilmailutyöryhmä tarkasteli EASA:n Part M:n liittyvien huolto-ohjelmien ongelmia ja tarkastelun tuloksena EASA
valmistelee parhaillaan NPA:ta, Notice of Proposed Amendment, jossa käsitellään muutoksia jatkuvan lentokelpoisuuden vaatimusten suhteen ELA-1-, LSA- ja purjelentokoneiden ja ilmapallojen osalta.
Dan Akerman, AOPA Ruotsin vanhempi tekninen neuvonantaja, joka toimi IAOPA:n edustajana, raportoi, että ELA-1 painorajaa tullaan nostamaan 1200 kg:n. Dan kirjoittaa: ”ELA-1-, LSA- ja purjelentokoneet sekä ilmapallot, joita ei käytetä kaupalliseen toimintaan eivät tulevaisuudessa tarvitsisi yksilöllistä huolto-ohjelmaa, joka on kasvanut uskomattomiin mittasuhteisiin viimeisen yli neljän vuoden aikana Part M:n voimaantulosta lähtien.”
”NPA esittelee uuden konseptin, Minimimum Maintenance Program, MMP:n, jossa sovelletaan FAR 43 Liite D:n vaatimuksia. Erilliset MMP:t tullaan kehittämään ELA-1, LSA- ja purjelentokoneille sekä ilmapalloille. MMP:ssä luetellaan useita tarkastuksia, jotka on tehtävä vuosittain tai 100 tunnin välein. Tässä uudessa ohjelmassa tullaan poistamaan suositellut pakoputkien ja turvavöiden vaihdot sekä 30 päivän välein tehtävät ovitiivisteiden
voiteluvaatimukset jne. jotka ovat yleisilmailijoiden kiusana monissa maissa.”
”On sanomattakin selvää, että ilma-alus ei läpäise lentokelpoisuustarkastusta, ellei sitä ole huollettu mutta
omistajalla tulee olemaan oikeus vapaasti soveltaa huolto-ohjeita omaan toimintaansa soveltuviksi ilman byrokraattisia ongelmia.”
”NPA:ssa täsmennetään myös, että huoltotiedotteet, -kirjeet ja -ohjeet ovat vain suosituksia. Nykyinen Part M on
melko selkeä mutta joidenkin maiden kansallisilla ilmailuviranomaisilla on ollut vaikeuksia ymmärtää sitä.”
”Ainoat huoltotyöt, jotka vaaditaan tehtäväksi MMP:ssä, Minimum Maintenance Program:ssa, ovat ne Airworthiness Directive:t ja Airworthiness Limitations, lentokelpoisuusmääräykset ja lentokelpoisuusrajoitukset, jotka koskevat kyseistä konetta sekä harvinaiset Certification Maintenance Requirement’it. Tämä on se tapa, jolla amerikkalaisten valmistajien huolto-ohjeita on tarkoitettu käytettävän.”
”MMP:n myöntää EASA ja se on sama kaikille käyttäjille ja jokainen ilma-alusta koskeva AD täytyy lisätä
MMP:n. Ilma-aluksen omistaja itse hyväksyy MMP:n – tämä on mahdollista, koska se sisältää vain ennalta määrätyt ja hyväksytyt tiedot.”
”Toinen muutos on, että Part-F tai Part-145 organisaatio voi toimia CAMO:n statuksella ja myöntää
lentokelpoisuustodistuksen sekä kirjoittaa ARC:n, Airworthiness Review Certificate, MMP:n omaavalle ilma-alukselle. Ainoa vaatimus on, että henkilöstö on valtuutettu ja hyväksytty nykyisten määräysten mukaan.”
Toivottavasti NPA etenee Opinion-vaiheeseen ja se hyväksytään äänestyksessä. ”Tämä on vasta alkua. Yleisilmailutyöryhmä etenee tarkastelussaan toiseen vaiheeseen, joka tuo lisää muutoksia. Nämä
muutokset kuitenkin saattavat kestää kauemmin toteutua, sillä niiden vieminen läpi Euroopan Unionin poliittisen päätöksen tekoprosessin kestää kauan. ”
Martin Robinson, IAOPA:n varapuheenjohtaja, toteaa: ”Kiitän kaikkien jäsenten puolesta Dan Akermania, jonka vertaansa vailla oleva kokemus yleisilmailuun käytettävien lentokoneiden huollosta ja ylläpidosta on osoittautunut korvaamattomaksi avuksi tässä haastavassa asiassa. Hänen kovan työnsä ansiosta saadaan parannuksia aikaan Part M:ssä.”