Lentoon! 2018 -seminaarin yhteenveto ja materiaalit

Lentoon! 2018 -seminaari pidettiin Oulunsalossa 27.10.2018 runsaan osanottajajoukon seuratessa koko päivän monipuolisia ja laaja-alaisia esityksiä. Jokaisessa esityksessä kantavana ajatuksena oli ennalta ehkäisevä turvallisuustyö ja osaamisen ylläpito ja jokaisessa korostui yhteisöllisyyden ja kerhotoiminnan merkitys harraste- ja yleisilmailulle.

Jukka-Pekka Kinos havainnollisti luennossaan ilmatilarakenteiden ja lentotoiminnan eroavaisuuksia ilmatilan käyttäjän kokemuksien ja tarpeiden näkökulmasta Euroopan ja USA:n välillä. Linkki hänen esitykseensä on tässä.

Jani Hottola valaisi EASA-määräysmaailmaa uuden koulutusorganisaationmallin DTOn osalta sekä Perusasetuksen muutosten kannalta. Erityisesti on huomattava vanhan Perusasetuksen Liite II ilma-alusten siirtyminen uudessa Perusasetuksessa Liite I ilma-aluksiksi. Janin esitys on katsottavissa tämän linkin takaa.

Jaakko Nuottokari puolestaan esitelmöi Ilmatieteenlaitoksen organisoitumisesta, ilmailusääpalveluista ja niiden alueellisesta tuotannosta ja pohjoismaisesta yhteistyöstä. Low Level Forecast ja sen sisältö tuli tutuksi yleisölle, joka päässee käyttämään palvelua syksystä 2019 alkaen. Ajankohtaan erinomaisesti sopien Jaakko palautti mieleen talveen liittyvät lentosäähän vaikuttavat ilmiöt unohtamatta muitakaan vuodenaikoja. Tähän erittäin tärkeään esitykseen voit tutustua täällä.

Esa Harju esitteli puheenvuorossaan EasyVFR-sovelluksen monipuolisia ominaisuuksia, joilla kaikilla lisätään turvamarginaalia sekä ennen lentoa että lennon aikana. EasyVFR:n ominaisuuksiin kuuluu mm. ääni- ja kuvaindikaattori lähestyvästä valvotusta tai muuten aktiivisesta ilmatilasta. Suomen Moottorilentäjien Liiton OpenFlightMaps-yhteistyön tulokset ovat puolestaan nähtävissä täällä. Linkki EasyVFR-esitykseen on tässä.

Yleisölle tarjotun kenttälounaan jälkeen oli vuorossa päivän ehkä odotetuin esitys. Anssi Rekula ja Ari Tolonen kertoivat avoimesti ja suoraan heinäkuisen ATOL 650 LSA -amfibiolentokoneen lennon valmistelusta, lentoolähdöstä ja muista lennon eri vaiheista. Anssi ja Ari jakoivat yleisölle esimerkillisesti kaiken lento-onnettomuudesta kokemansa ja oppimansa, jotta muillakin lentäjillä olisi mahdollisuus oppia heidän kokemuksistaan vaarojen ja onnettomuuksien välttämiseksi. Molempien pitkän kokemuksen ansiosta yleisö sai loogisen ja analyyttisen selonteon lennosta ja erityisesti onnettomuuden syistä ja seurauksista. Kiitokset Anssille ja Arille vaikuttavasta ja opettavaisesta esityksestä, joka on kaikkien luettavissa täällä.

Puskalentämisen anatomiaan tutustutti yleisön pitkän linjan ilmailija Antti Kontio. Jos Anssin ja Arin luennon jälkeen jokaisella lentäjällä on pitkät alushousut jalassa niin Antin luennon jälkeen varustukseen kuuluvat myös välihousut. Jo pelkät esityksen kuvat antanevat jokaiselle poutahaukalle, ainakin itselleni, kylmät väreet selkäpiihin pitkäksi aikaa. Haasteet ovat täysin toista luokkaa operoitaessa kelluke- tai suksikoneella erämaassa tiettömien taipaleiden takana kuin päällystetyiltä kiitoteiltä palveluiden ollessa käden ulottuvilla. Puskalentämisen haasteisiin ja vaatimuksiin voit tutustua tämän linkin takaa.

Suomen Moottorilentäjien Liitto kiittää kaikkia tilaisuudessa vierailleita esitelmöitsijöitä onnistuneesta tilaisuudesta.

Tilaisuus streamattiin verkkosovellusten kautta, joten sitä katsoa myös verkkotallenteena.  Youtube-linkit ovat

Twitter-linkki on tässä.

HUOM: Linkki 2 vaihtui teknisten ongelmien vuoksi. Lähetys löytyy myös Youtubesta hakusanalla ”IlmailuTV” ja/tai ”Lentoon! 2018”.

Linkkilista esityksiin: