PV:n MUAS-toiminta siirtyy D-alueille

Ilmavoimien Esikunta tiedottaa:

Suuressa osassa Puolustusvoimien miehittämätöntä ilmailua ollaan siirtymässä käyttämään D-alueita R-alueiden sijaan. Tämä muutos tuo mukanaan muutamia erityispiirteitä:

  • D-alue on yleisilmailijalle läpäistävissä oman harkinnan mukaan. Ilmailijoiden toivotaan kuitenkin käyttävän harkintaa tapauskohtaisesti. Jos kuitenkin ilmailija katsoo, että hänen täytyy D-alueen läpi lentää, niin tulee hänen muistaa olevansa D-alueella lentävään miehittämättömään ilma-alukseen väistämisvelvollinen.

Alueen turvallista läpäisyä varten on mahdollista olla yhteydessä D-alueen lennätystoiminnan johtajaan, jonka yhteystiedot tullaan julkaisemaan Supplementissa, sekä NOTAM-sanomassa.

  • Supplementissa olevat tiedot on tarkoitettu yhteydenottoihin, joilla halutaan koordinoida lentotoiminta hyvissä ajoin ennen alueen tulemista aktiiviseksi (1-21 päivää ennen alueen ilmoitettua aktivoitumista). Lennättäjä ei välttämättä vastaa puheluun heti (puhelinta ei päivystetä 24h), mutta soittaa takaisin ennen alueen ensimmäistä aktivoitumista.
  • NOTAM-sähkeessä ilmoitetut tiedot taas ovat on julkaistu lähellä omaa lentoa tapahtuvaa koordinointia varten (0-1 päivää ennen aktivoitumista). Käytännössä nämä yhteystiedot tulevat olemaan yhtenevät. Mikäli soitat alueen NOTAM-sähkeellä ilmoitettun aktiivisuusajan sisäpuolella, tulee lennätystoiminnan johtajan vastata puhelimeen tai soittaa välittömästi takaisin.
  • NOTAM-sähkeessä tullaan julkaisemaan myös radiojakso, jota lennätystoiminnan johtaja tulee pitämään kuuntelulla lennätystoiminnan aikana. Tämä jakso on tarkoitettu viimeiseksi varakeinoksi alueen läpäisyn koordinointia varten. Pyydämme, että ensisijaisesti yhteydenotto tapahtuisi puhelimitse ennen lentoa. Radion kuuluvuus on rajoitettu.
  • Tempo D-alue voidaan perustaa vaikka vuodeksi kerrallaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että aluetta käytettäisiin jatkuvasti, vaan sen aktivoitumisesta ilmoitetaan erikseen AMC:lle tehtävällä RPAS-ilmoituksella. Ajatuksena on siis se, että alueita voitaisiin ottaa käyttöön joustavammin ilman, että jokaista harjoitusta varten pitäisi käydä läpi koko raskas byrokratia, joka ylityöllistää meitä kaikkia.

Tämä ei tarkoita sitä, että paikallisesta sopimisesta oltaisiin pyrkimässä irti. Paikallista sopimista ja muiden toiminnan rajoittamisen minimointia on erikseen korostettu MUAS-lennättäjille ja sitä tullaan vielä syyskuun aikana järjestettävässä koulutustilaisuudessa korostamaan.

Osa AIS-julkaisuista ovat epäselviä ja ristiriitaisia. Asia on tiedostettu ja julkaisuiden parantamisesta pyritään käymään neuvotteluita ANS Finlandin (AIS) ja Trafin kanssa vielä tämän syksyn aikana.

Joitain alkukankeuksia voi tietysti ilmetä, mutta hyvään toimintamalliin olemme menossa. Toiminta varmasti hioutuu uomiinsa tämän syksyn aikana. Kysyä saa ja pitää, mikäli kysyttävää on ja palautetta toiminnan sujuvuudesta haluamme myös.

AMC MIL.n väki vastaa osoitteeseen amc.fiaf@mil.fi lähetettyihin viesteihin.

Tiivistettynä: Soita sotilaille ennen lentoa D-alueelle!