Easy Access Rules for Aircrew
Kölnin IAOPA Europe’n aluekokouksessa tuli esille, että ”‘Easy Access Rules” olivat lähes 3 vuotta vanhoja, päivittämättömiä versioita. EASA on IAOPA Europe’n pyynnöstä julkaissut tarkistetun version. Asiakirja on 1735-sivuinen ja tiedoston koko on noin 30 Mt. Määräyskohtaiset tiedostot ovat ladattavissa alla olevista linkeistä;
- Easy Access Rules for Flight Crew Licencing (Part-FCL)
- Easy Access Rules for Authority Requirements for Aircrew (Part-ARA)
- Easy Access Rules for Organisation Requirements for Aircrew (Part-ORA)
- Easy Access Rules for Medical Requirements
Nämä versiot EIVÄT kuitenkaan vielä sisällä viimeisimpiä EASA:n hallintoneuvoston hyväksymiä muutoksia. Asiakirjaa päivitetään jatkuvasti.
Komission täytäntöönpanoasetus (EU) 2019/430 – Modulaarinen LAPL
Tiettyjen LAPL-lupakirjan koulutusmoduulien suorittaminen mahdollistaa joidenkin oikeuksien saannin ennen LAPL-lupakirjan myöntämistä. Siihen sisältyy kuitenkin myös kansallisten ilmailuviranomaisten oikeus myöntää kansallisia mittarilentokelpuutuksia huhtikuuhun 2021 asti.
Muutetaan asetuksen (EU) N:o 1178/2011 4 artikla seuraavasti:
(1) Korvataan 7 kohta seuraavasti:
”(7)Jäsenvaltio voi seuraavin edellytyksin antaa LAPL-lupakirjakoulutuksessa olevalle lento-oppilaalle luvan käyttää rajoitettuja oikeuksia ilman valvontaa ennen kuin lento-oppilas täyttää LAPL-lupakirjan myöntämisen edellyttämät vaatimukset:
a) oikeuksien laajuus perustuu jäsenvaltion suorittamaan turvallisuusriskien arviointiin, jossa otetaan huomioon lentäjän aiotun pätevyystason saavuttamiseksi tarvittavan koulutuksen laajuus;
b) oikeudet rajoitetaan seuraaviin:
i) luvan myöntävän jäsenvaltion koko kansallinen alue tai sen osa;
ii) luvan myöntävässä jäsenvaltiossa rekisteröidyt ilma-alukset;
iii) yksimoottoriset mäntämoottorikäyttöiset lentokoneet ja helikopterit, joiden suurin sallittu lentoonlähtömassa on enintään 2000 kg, sekä purjelentokoneet ja ilmapallot;
c) kun tällaisen luvan haltija hakee LAPL-lupakirjan myöntämistä, hän saa luvalla suorittamastaan koulutuksesta jäsenvaltion määrittämän hyvityksen hyväksytyn koulutusorganisaation tai ilmoituksen tekevän koulutusorganisaation suosituksen perusteella;
d) jäsenvaltio toimittaa määräaikaisraportit ja turvallisuusriskien arvioinnit komissiolle ja virastolle kolmen vuoden välein;
e) jäsenvaltiot seuraavat tämän kohdan mukaisesti myönnettyjen lupien käyttöä sen varmistamiseksi, että ilmailun turvallisuus on hyväksyttävällä tasolla, ja toteuttavat asianmukaiset toimenpiteet, jos havaitaan kohonnut turvallisuusriski tai muita turvallisuuteen liittyviä huolenaiheita.”
(2) Korvataan 8 kohdan johdantolauseessa ilmaisu ”8 päivään huhtikuuta 2019” ilmaisulla ”8 päivään huhtikuuta 2021”.
Easy Access Rules for Air Operation
Tähän sisältyy nyt osia niistä kohdista, joita on muutettu!
AMC/GM for Part-NCO
Part- NCO:n konsolidoitu AMC / GM
Guidance Material (GM) to AnnexI–Definitions for terms used in Annexes II to VIII
Kooste Easy Access -säännöissä käytetyistä määritelmistä Air OPS :ssa
GM for the Cover Regulation for Air Operation
“The term ‘other-than-complex motor-powered aircraft’ is used synonymously with the terms ‘other than complex motor-powered aircraft’ and ‘other than complex motor-powered aircraft’. Whenever one of these terms is used, it includes also non-motor-powered aircraft such as sailplanes….”
Termiä ”muut kuin monimutkaiset moottorikäyttöiset ilma-alukset” käytetään synonyymisesti ilmaisuihin ”muut kuin monimutkaiset moottorikäyttöiset ilma-alukset” ja ”muut kuin monimutkaiset moottorikäyttöiset ilma-alukset”. Aina kun jokin näistä termeistä on käytössä, se sisältää myös muita kuin moottorikäyttöisiä ilma-aluksia, kuten purjelentokoneita ….