Valtion- ja kaupunginhallinnon farssi Malmin tulevaisuudesta – ”Ketään käyttäjistä ei jätetä oman onnensa nojaan”

Suomen ja Euroopan harraste- ja yleisilmailijat ovat yksimielisiä Malmin lentoaseman tulevaisuudesta. Ainoastaan Helsingin  kaupunki, Liikenne- ja viestintäministeriö sekä Finavia toimivat omavaltaisesti vastoin kehysriihen päätöksiä.

Marraskuussa 2013 hallitusneuvos Mikael Nyberg Liikenne- ja viestintäministeriöstä sekä Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen lupasivat Helsingin Sanomille antamassaan haastattelussa näin:

”Ketään käyttäjistä ei jätetä oman onnensa nojaan”

Tilanne 19. lokakuuta 2016: Rajavartiolaitos siirtyy vasta keväällä 2017 ”kustannusneutraalisti” Helsinki-Vantaan lentokentälle. Tämä muutos tulee maksamaan vuosittain veronmaksajille miljoonia euroja ja aiheuttamaan lentojen myöhästymisiä. Patrian lentokoulutus siirtyy Tampereelle ja alkaa haalia oppilaita ulkomailta.

Yleisilmailulle ja Malmin kentällä toimiville yrityksille ei ole esitetty edelleenkään mitään kehysriihen 2014 päätöksen edellyttämää korvaavaa paikkaa.

Uusin käänne tapahtumissa on, että Liikenne- ja viestintäministeriö ei ole ilmoituksensa 17. lokakuuta 2016 mukaan missään vaiheessa ”kehottanut tai valtuuttanut Finaviaa valmistelemaan Malmin lentokentästä luopumista.”

Silti Finavia on ”esittänyt jo 21. lokakuuta 2014 Helsingin kaupungille hakemuksen haltuunsa luovutetun valtion omaisuuden ostamisesta. Hakemuksen on allekirjoittanut Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen.” Kirjeessä sanatarkasti mainitaan, että

”Finavia Oyj esittää omistajansa pyynnön mukaisesti, että Helsinki ostaa Finavia Oyj:n omaisuuden Helsinki-Malmin lentoasemalta…”

Finavia esiintyy vastuullisena yhteiskunnallisena toimijana, jonka toimintaa arvot ohjaavat. Viimeaikaiset tapahtumat ja julki tulleet tiedot kertovat aivan jotain muuta.

 

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.