Harrasteilmailun turvallisuuden kehittämisprojekti käynnistettiin marraskuussa 2014 ja se päättyi vuoden 2015 lopussa. Projektin taustalla on laaja-alainen harrasteilmailun riskikartoitus, joka tehtiin liikenne- ja kuntaministerin toimeksiannosta. Syynä toimeksiantoon oli poikkeuksellisen suuri kuolemantapausten määrä harrasteilmailussa viimeisen kolmen vuoden aikana.
Projektin loppuraportti julkaistiin 12.1.2016 ja yhteistyö jatkuu tuloksissa kuvatun Suomen harrasteilmailuyhteisön turvallisuustyön toimintamallin puitteissa. Projektia on tehty tiiviissä yhteistyössä ilmailuyhteisön, Finavian, Ilmatieteen laitoksen ja erityisesti Suomen Ilmailuliiton (SIL) sekä Suomen Moottorilentäjien Liiton (SMLL) kanssa. SMLL:n puheenjohtaja Erkki Pulkkinen toteaa loppuraportissa seuraavaa;
Käsissäsi on Harrasteilmailun turvallisuusprojektin loppuraportti, joka on tiiviin yhteistyön tulosta Suomen Moottorilentäjien Liiton, Suomen Ilmailuliiton, Trafin, Finavian ja Ilmatieteen laitoksen tekemästä reilun vuoden pituisesta yhteistyöprojektista sekä sitä edeltävästä riskikartoituksesta. Raportti antaa hyvän käsityksen harrasteilmailun turvallisuuteen vaikuttavista seikoista ja siitä mihin suuntaan ja millä keinoilla jatkamme turvallisuuden viemistä käytäntöön. Yleis- ja harrasteilmailun tulevaisuuden turvaaminen vaatii perusasioita, joita ovat mm:
- hyvän turvallisuustason tavoittelu oikeita toimintamalleja vaalimalla
- sääntelyn kehittäminen mielekkääksi, selkeäksi, keveäksi ja olennaisiin asioihin painottuvaksi
- taloudellisten mahdollisuuksien turvaaminen harrastuksen pitämiseksi kansan lajina
- ympäristön huomioon ottaminen joustavuuden lisäämiseksi kaikkien tahojen välillä
- hyvän ilmapiirin ja esimerkin esille tuominen jokaisen harrastajan sekä sidosryhmien tahoilta.
Turvallisuus koostuu siis kaikesta mikä ilmailuun liittyy, joten pelkästään yhden tai kahden asian ajaminen ei tuo toivottavaa tulosta. Turvallisuuskulttuurin kehittäminen vaatii lisäksi aikaa, sillä ihmisillä on olemassa erilaisia malleja ja tapoja, niitä ei voi väkisin vääntää erilaisiksi. Muutoksen on tultava ympäristön ja olosuhteiden vaikutuksesta siten, että se johdattaa harrastuksen kestävälle tielle. Erityisesti moottorin voimaan pohjautuvassa yleis- ja harrasteilmailussa on viime vuosina ollut hiukan sanomista. Tietysti on huomioitava, että ikävien tapausten lukumäärä on kuitenkin melko pieni, joten siitä ei kovin vahvoja trendejä voi esitellä. Pelkästään yksi tapaus saattaa muuttaa monen vuoden keskiarvoa jo merkittävästi.
Liittomme koostuu lähes täysin kyseisen lajin ilmailijoista ja siksi olemme valtakunnallisena keskusjärjestönä vaikuttamismahdollisuuksien keskipisteessä. Lisäksi olemme vakiinnuttaneet paikkamme AOPA:n edustajana, mikä antaa meille erityisaseman erityisesti Euroopan suuntaan tarjoten erinomaiset vaikuttamismahdollisuudet sekä loistavan tiedonsaantikanavan.
Tiedostamme vastuumme ilmailun kehittämisestä ja lupaamme tehdä kaikkemme sen hyväksi.
Erkki Pulkkinen
puheenjohtaja
Suomen Moottorilentäjien Liitto ry