Trafi on juuri julkaissut liikenteen turvallisuus- ja ympäristövaikutusten katsaukset tältä vuodelta. Tämänvuotisessa katsauksessa käsitellään ilmailun, myös harraste- ja yleisilmailun turvallisuuden tilaa Suomessa. Miehittämättömille ilma-aluksille määritellään tällä hetkellä EASAn johdolla hyvin kevyttä sääntelymallia, joka SMLL:n mielestä vaarantaa lentoturvallisuuden erityisesti lentokenttien ja -paikkojen läheisyydessä. Koulutus- tai ilma-alusvaatimuksia ei juurikaan esitetty EASA:n A-NPA 2015-10 ”Introduction of a regulatory framework for the operation of drones”, jonka kommentointiaika päättyi viime kuun lopulla. Viime viikonvaihteessa pidetyssä IAOPA Europen aluekokouksessa puhunut IAOPA:n pääsihteeri Craig Spence kertoi, että jouluun mennessä USA:ssa on arvoitu myytävän n. 1 miljoonaa kappaletta droneja juuri joululahjaksi. Samaan aikaan Yhdysvaltojen ilmailuviranomainen FAA vaatii 1.9 miljoonan dollarin sakkoa eräälle drone-operaattorille 43 dronella suoritetusta luvattomasta ilmakuvauslennosta New Yorkin B-ilmatilassa.
Jämin lento-onnettomuuden seurauksena käynnistetty harrasteilmailun riskikartoitus poiki harrasteilmailun turvallisuuden kehittämisprojektin, joka alkoi marraskuussa 2014 ja päättyy tämän vuoden lopussa. Harrasteilmailun toimijat Trafi, Finavia, Ilmatieteen laitos, Suomen Ilmailuliitto SIL ja Suomen Moottorilentäjien Liitto SMLL järjestävät turvallisuusseminaarin 14.–15.11.2015 Vantaalla Ilmailumuseon tiloissa. Yleisilmailun kustannustaso on vuodesta 2008 lähes kolminkertaistunut ja sen seurauksena lentäjien viimeaikainen kokemus on vähentynyt, osaaminen ja taidot ovat alkaneet siirtyä passiiviseen muistiin vuotuisten lentotuntimäärien laskiessa tasaisesti. Kustannustason, erityisesti viranomaismaksujen alentamiseksi on etsittävä ketteriä ja joustavia ratkaisuja byrokratiasta aiheutuvien kustannusten minimoimiseksi, jotta vuotuiset lentotuntimäärät saadaan nousujohteiselle uralle. Harraste- ja yleisilmailu kaipaa uutta näkemystä asioiden toteuttamiseksi kustannustehokkaasti lentoturvallisuutta vaarantamatta. Tieliikenteeseen Trafi on onnistunut luomaan lukuisia joustavia ja nopeita palveluja, joista harraste- ja yleisilmailupuolella voidaan vain haaveilla. Suomen Moottorilentäjien Liitolla on vakaat suunnitelmat olla mukana kehittämässä ja toteuttamassa näitä ratkaisuja uudelle aikakaudelle.
Harrasteilmailuprojekti on edennyt hienosti. Harrasteyhteisö, jonka keskiössä ovat Suomen ilmailuliitto SIL ja Suomen Moottorilentäjien Liitto SMLL, on ollut vahvasti luomassa perustaa uudelle turvallisuustasolle sekä uudelle harrasteilmailun toimintamallille. Mukana on kokeneita huippuosaajia eri aloilta. Onnistuminen edellyttää yhdessä tekemistä ja tilanne näyttää hyvältä.
Harrasteilmailun taakkana on korkea kustannustaso. Yhtenä elementtinä kokonaiskustannuksissa on viranomaismaksut. Joitakin maksuja on nostettu kertarysäyksellä rajusti, jotta kustannusvastaavuus olisi saatu siedettäväksi. Harrastajat ja heitä edustavat järjestöt SMLL ja SIL ovat reagoineet voimakkaasti. Tässä harmillisessa tilanteessa voisi tietysti sanoa, että aiempina vuosina joku muu maksoi harrasteilmailun aiheuttamia maksuja. Trafin on tietysti pidettävä huoli kustannustehokkuuden jatkuvasta kehittämisestä. Parhaimmassa tapauksessa löydämme osapuolen tai -puolia, joiden kanssa pääsisimme sopimukseen palvelujen tuottamisesta ehkäpä edullisemmin kuin Trafi. Tästäkin on hyviä viitteitä näkyvissä.