Euroopan lentoturvallisuusviraston (EASA) lentotoiminta-asetuksen osa NCO muuttaa hätälähettimiä koskevia vaatimuksia 25.8.2016 alkaen. Käytännössä vaatimukset koskevat suurinta osaa yleisilmailuun käytettävistä moottorikäyttöisistä ilma-aluksista.
25.8.2016 jälkeen EASA-ilma-aluksessa tulee olla hätälähetin. Tämä määräys tulee myöhemmin koskemaan myös niitä ilma-aluksia (liite II), jotka eivät ole EU-sääntelyn alaisia − kuitenkin niin, että näille ilma-aluksille ehdotetaan siirtymäaikaa 1.4.2018 saakka.
Trafin tiedote asiasta on luettavissa täällä kokonaisuudessaan.
Kaikkien ilma-alusten omistajien kannattaa toimia ripeästi, jotta operointi ei katkea yllättäen elokuussa. Hyväksytyt hätälähettimet on listattu COSPAS-SARSAT-järjestön sivuilla. EASA:n asennusohjeet ELT:lle ovat täällä. Mikäli olet epävarma ilma-alukseesi sopivan hätälähettimen tyypistä ja mallista, niin ota yhteyttä ilma-aluksesi huolto-organisaatioon tai Suomen Moottorilentäjien Liittoon.
Suurimmalle osalle harraste- ja yleisilmailuun käytettävistä ilma-aluksista käytännössä riittää henkilökohtainen hätälähetin (PLB). Näissäkin tapauksissa Trafi suosittelee käytettäväksi ilma-aluskohtaista hätälähetintä.

