Ongelmat EU-asetuksen 1079/2012 tulkinnasta Saksassa

EU-asetuksen 1079/2012 mukaan ilma-alukset on varustettava 8,33 kHz:n kanavajaolla olevilla COM-radioilla lähivuosina. IFR-lentoja suorittavilla koneilla määräaika meni umpeen 31.12.2013, mikäli ne lentävät A-, B- ja C-ilmatiloissa. EU-direktiivissä vaaditaan koneeseen vain yksi 8,33 kHz:n kanavajaolla varustettu COM-radio ei-kaupallisessa lentotoiminnassa.

Saksan liikenneministeriö on kuitenkin sitä mieltä, että Saksan C-ilmatilassa kaikilla lentokoneilla tulisi olla kaksi 8,33 kHz:n kanavajaolla varustettua COM-radioa. Tästä syystä Saksan ilmatila FL100 yläpuolella (C-ilmatila) ja vilkkaimpien lentoasemien lähestymisalueet, myös C-ilmatilaa, eivät olisi enää yleisilmailukoneiden käytössä, vaikka ne olisi varustettu täsmälleen EU-asetuksen 1079/2012 mukaisesti.

Saksan AOPA on tiedustellut maan lentoturvallisuusviranomaiselta tulkintaa EU-asetuksesta 1079/2012 jo viime vuoden maaliskuussa, mutta toistaiseksi he eivät ole antaneet sitovaa vastausta. Asian tulkintaan ei ole myöskään Euroopan Komissio antanut vielä selkeää vastausta. Tilannetta vaikeuttaa myös se, että Saksan liikenneministeriö aikoo ottaa oman tulkintansa käyttöön ilman kuulemismenettelyä, joka EU Komission mukaan tulee kestää vähintään 12 viikkoa. Saksan AOPA ei hyväksy maan liikenneministeriön tulkintaa, joka käytännössä estää ei-kaupalliset IFR-operaatiot tietyillä alueilla maan sisällä vastoin Single European Sky:n perusajatusta.