Ilmailun navigaatio- ja valvontalaitestrategia Suomessa 2019-2030 on julkaistu

SESAR
Suomen NAV/SUR-strategia on julkaistu. Suomen Moottorilentäjien Liitto antoi omat lausuntonsa syksyn aikana.
Tiivistettynä voidaan todeta seuraavaa:
  • Satelliittinavigaatiojärjestelmät, GNSS, SBAS, GBAS, eivät palvele vielä Suomea riittävällä tasolla mutta Suomen EGNOS-kattavuusongelman ratkaiseminen ja Galileo- ja EGNOS-palvelujen saaminen Suomeen mennee lähes ensi vuosikymmen puoliväliin saakka. Järjestelmän haavoittuvuudesta ja häiriöherkkyydestä on havaintoja ihan viime aikoina.
  • NDB tultaneen European ATM Master Plan mukaisesti NDB-asemat poistetaan vuoteen 2020 mennessä.
    Finavia ylläpitää omistamiaan lähestymiskäytössä olevia NDB-laitteita vuoteen 2020 saakka tai korkeintaan niiden käyttöiän loppuun asti.
  • VOR/DME-asemien määrä tullee vähenemään European ATM Master Planin mukaisesti ja
    vuoden 2020 jälkeen jäljelle jää vain ns. Minimum Operational Network (MON).
  • DME-laitteet tulevat säilymään GNSS-järjestelmän varamenetelmänä erityisesti RNAV 5-navigaatiokyvyn säilyttämiseksi GNSS-häiriöiden aikana.
  • ILS–tarkkuuslähestymisjärjestelmät tulevat säilymään vielä pitkään eikä suunnitelmia niiden
    poistamiseksi ole.

Harraste- ja yleisilmailun kannanotot ja tarpeet on jätetty strategiassa täysin huomiotta. Korpikenttien IFR-menetelmiä ei edes mainita saati ADS-B IN – järjestelmään liittyvän kanava 978 MHz tärkeydestä koko harraste- ja yleisilmailuyhteisölle.  ADS-B IN:n käyttöönotto ko. kanavan täydentämänä olisi merkittävä askel koko Suomen ilmailuturvallisuuden parantamiseksi. Turvamarginaalia lisäävät tekijät; tosiaikaisesti näkyvä muu liikenne, säätutkakuva, rajoitusalueiden tosiaikainen näkyvyys karttanäytössä ja reaaliaikaiset NOTAMit parantaisivat kaikkien ilmatilan käyttäjien turvallisuutta.

Ilmailun navigaatio- ja valvontalaitestrategia on luettavissa Trafin sivuilla tämän linkin takana. Suomen Moottorilentäjien Liiton lausunnot ovat luettavissa jäsenfoorumilla.