EASA:n uusi perusasetus on julkaistu

Euroopan parlamentti ja neuvosto julkaisivat 22.8.2018 uudistetun ilmailun turvallisuutta koskevan asetuksen. Ehkä tärkeimpänä uudistuksena on suomalaiseen ilmailuun eniten vaikuttava ns. Opt-out mahdollisuus sallii nykyistä suuremman MTOM:n tietyille ultrakeveille lentokoneille. Ultrien painonkorotuksen osalta jäsenvaltioille tulee oikeus hyväksyä kansallisesti 600kg MTOM maakoneita ja 650kg MTOM vesikoneita (myös 600kg purjelentokoneet). Maksimi sakkausnopeus laskuasussa on 45kts.

Trafin viimeisimmän tiedossa olevan linjauksen mukaan ultrien painonkorotus vaatii ilmailulain muutoksen. PEL- ja TRG-määräyksiin ei tulle muutoksia mutta pieniä muutoksia on odotettavissa OPS-määräyksiin. Edelleen linjauksena on, että Opt-out -ultra vaatii eroavaisuuskoulutuksen ellei lupakirjanhaltijalla ole aiempaa kokemusta perinteistä ultraa painavimmista lentokoneista.

Suomen Moottorilentäjien Liitto – AOPA Finland on ollut tiiviisti mukana niin kansallisessa yhteistyössä Trafin kanssa kuin myös osallistunut IAOPA Europe’n toimintaan aktiivisesti sääntelyn muokkaamiseksi harraste- ja yleisilmailulle suotuisammaksi. SMLL osallistui myös ilmailupäivään Brysselissä EU-parlamenttitalossa 10.1.2018, jolloin käsiteltiin uutta perusasetusta. Uusi asetus tulee voimaan 11.9.2018 ja sen vaikutukset näkyvät asteittain niin lentomatkustajille kuin kaikille ilmailun toimijoillekin.