Trafi esitti taannoin EASA:n Istanbulin kokouksessa MTOM-painon korotusta 65 kg:lla mutta SMLL katsoo, että maksimipaino voi olla 600 kg seuraavien reunaehtojen täyttyessä;
Max. sakkausnopeus: 45 KT
Max. tyhjäpaino: 405 kg
Max. lentoonlähtöpaino: 600 kg tai valmistajan sallima maksimipaino.
Nämä luvut tulisi olla kaikille ultrille samat, olipa kyseessä vesikone, suksikone, varjolla/ilman, yksi/kaksipaikkainen jne.
Tiettävästi Norja ja Viro ovat tukemassa esitystä ja SMLL teki jutun maaliskuun IAOPA Europe eNewsiin asiasta kannustaen muita AOPA-järjestöjä ottamaan kantaa asiaan ja ilmaisemaan maansa ilmailuviranomaiselle mielipiteensä ehdotuksen puolesta. Asiasta tarkemmin SMLL:n jäsenten foorumilla osoitteessa http://smll.fi/forum/viewforum.php?f=4.
IAOPA Europe eNews’n artikkeli herätti laajaa mielenkiintoa mm. Ruotsissa, jossa AOPAn lisäksi KSAK, Kungliga Svenska Aeroklubben, kannattaa painorajojen nostoa. Kansalliset harraste- ja yleisilmailun etujärjestöt ovat ympäri Eurooppaa ottaneet asian positiivisesti vastaan ja ovat luvanneet ilmaista omille ilmailuviranomaisille tukevansa asiaa.