Korpikenttien IFR-menetelmät myötätuulessa

Osana EASA GA Roadmapia eli yleisilmailun kehittämissuunnitelmaa EASA pyrkii parantamaan harraste- ja yleisilmailun mahdollisuuksia  mittarilentomenetelmien käyttöön. Osana näitä pyrkimyksiä ovat uudet EIR- ja CB-IR-kelpoisuudet sekä aiemmin tänä vuonna lausuntokierroksella ollut BIR-kelpoisuusehdotus. Tämän lisäksi tavoitteena on poistaa myös muut esteet mittarilentotoiminnasta harraste- ja yleisilmailutoimijoilta. Näitä ovat mm.  laitteiden sertifiointi ja IFR-toimintaympäristön kehittäminen.

Euroopan satelliittinavigointijärjestö (GSA) esitteli äskettäin EASA GA-tilaisuudessa esityksen siitä, miten LPV IFR -menetelmä voidaan toteuttaa myös nykyisillä VFR-kentillä, sillä äskettäin päivitetyn ICAO: n ”non-instrument runway” määritelmän mukaisen UNICOM-konseptin käyttöön ottaminen Euroopassa mahdollistaa laskeutumisen myös korpikentille, joilla ei ole lennonjohtopalvelua.

Suomen Moottorilentäjien Liitto ehdotti Trafille ja Liikenne- ja viestintäministeriölle korpikenttien IFR-menetelmämahdollisuuksien selvittämistä HORIZON 2020-projektin puitteissa jo runsas kaksi vuotta sitten. Ehdotus ei saanut toivottua palautetta viranomaisilta vaikka EU:n HORIZON 2020-projektissa on käytettävissä runsas 80 miljardia euroa tarjolla käytettäväksi mm. harraste- ja yleisilmailun kehittämiseen.

GSA-viraston esityksestä löytyy kopio tästä.