Seuraavat ilmailun PPL/ATPL/CPL (A/H) ja SPL -teoriakokeet pidetään Oulussa SMLL:n tiloissa 5.-6.9.2024 klo 9 alkaen. Ilmoittautuminen SMLL:lle sähköpostivastauksena ja Traficomille ohjeen mukaan, Traficomin ilmoittautumislomake on täällä. Ajo-ohjeet koepaikalle: Teoriakokeet pidetään Oulussa osoitteessa Honkimaantie 2, 90900 …
Suomen Moottorilentäjien Liitto ja Suomen Ilmailuliitto esittivät lausunnossaan yhteisen ehdotuksensa lentopaikan kehittämisestä. Lausunnossa liitot esittävät, että valtuusto kokouksessaan lykkää myyntipäätöstä, kunnes toimivan lentokentän merkitys Ylivieskan kaupungin ja sen elinkeinoelämän tulevaisuudelle on arvioitu kunnolla. – Toivomme teidän …
Xamk perustaa Suomen ensimmäisen ilmaliikenteen tilannekuvajärjestelmän testiympäristöt Pyhtäälle ja Mikkeliin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) ilmailuun keskittynyt tutkimusyksikkö NELI perustaa ilmaliikenteen tilannekuvajärjestelmän testiympäristöt Pyhtäälle ja Mikkeliin. Järjestelmä on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja uusi avaus koko Euroopassa. Järjestelmän …
Yleis- ja harrasteilmailun turvallisuuswebinaari pidetään 27.4.2024 alkaen klo 9. Lentoon! -seminaarit ovat osa harrasteilmailun turvallisuustyön toimintamallia. Traficom, Finavia, Fintraffic ANS, Ilmatieteen laitos, Suomen Ilmailuliitto ja Suomen Moottorilentäjien Liitto ovat järjestäneet Lentoon! -lentoturvallisuusseminaareja yhteistyössä jo vuodesta …
Suomen Moottorilentäjien Liitto ja Suomen Ilmailuliitto esittivät lausunnossaan yhteisen ehdotuksensa lentopaikan kehittämisestä.
Lausunnossa liitot esittävät, että valtuusto kokouksessaan lykkää myyntipäätöstä, kunnes toimivan lentokentän merkitys Ylivieskan kaupungin ja sen elinkeinoelämän tulevaisuudelle on arvioitu kunnolla.
– Toivomme teidän suhtautuvan ehdotukseen rakentavasti ja positiivisesti, jotta ilmailutoiminta jatkuisi ja kehittyisi tulevaisuudessa Ylivieskassa. Suomen Moottorilentäjien Liitto ja Suomen Ilmailuliitto ehdottavat yhteistä keskustelutilaisuutta asiasta. Näin voimme arvioida yhteistyössä parhaat tulevaisuuden vaihtoehdot, Moottorilentäjien liiton puheenjohtaja Esa Harju ja Ilmailuliiton puheenjohtaja Timo Hyvönen vetoavat valtuustoon.
Xamk perustaa Suomen ensimmäisen ilmaliikenteen tilannekuvajärjestelmän testiympäristöt Pyhtäälle ja Mikkeliin
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) ilmailuun keskittynyt tutkimusyksikkö NELI perustaa ilmaliikenteen tilannekuvajärjestelmän testiympäristöt Pyhtäälle ja Mikkeliin. Järjestelmä on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja uusi avaus koko Euroopassa.
Järjestelmän anturit kykenevät havaitsemaan sijaintitietonsa lähettävän droonin noin kolmen kilometrin etäisyydeltä. Tätä paikallista liikennetietoa täydennetään useista muista lähteistä saadulla tiedolla ja yhdistetty liikennekuva lähetetään ilmassa oleville lentokoneille. Maa-aseman lähetys on vastaanotettavissa jopa yli 150 kilometrin etäisyydellä. Droonien ja miehitettyjen ilma-alusten liikennetiedon lisäksi järjestelmä lähettää ilma-aluksille muun muassa ajantasaiset säätiedot ja ilmailutiedotteet.
Ensimmäinen Xamkin testiympäristön asema on sijoitettu Pyhtäällä sijaitsevalle Helsinki-East Aerodromelle ja järjestelmä on jo täydessä toiminnassa. Mikkelin maa-asema asennetaan heinäkuussa Mikkelin lentoasemalle. Molemmille asemille on Traficomin myöntämä radiolupa. Testiympäristö on osa eurooppalaistaEuropean UAT978 Coalition -verkostoa.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun tutkimusyksikkö NELI on yksi verkoston perustajajäsenistä. Xamk on osallistunut järjestelmän kehitystyöhön muun muassa tarjoamalla testauslaitteistoa, mahdollistamalla avainhenkilöiden tapaamisia kasvokkain, sekä sitoutumalla uuden järjestelmän ensimmäiseksi asiakkaaksi ja jatkokehitysalustaksi.
Nyt perustettu tilannekuvajärjestelmä (ADS-B UAT) on iso harppaus eteenpäin miehitetyn ja miehittämättömän ilmailun sovittamisessa samaan ilmatilaan. Järjestelmän avulla droonit ja muut ilma-alukset saadaan helposti näkyväksi miehitetyille ilma-aluksille. Lisäksi lentäjä voi nyt tehdä päätökset ajantasaisen tiedon pohjalta, NELI-yksikön johtaja Tomi Oravasaari kertoo.
Verkoston työn tuloksena on syntynyt erinomainen ratkaisu, joka paitsi mahdollistaa uuden ilmailuliiketoiminnan kehittymisen, myös parantaa huomattavasti ilmailuturvallisuutta. Xamkin uudet testiympäristöt Kaakkois-Suomessa tarjoavat ensimmäisenä Euroopassa mahdollisuuden järjestelmää hyödyntävien tuotteiden ja palveluiden testaamiseen.
European UAT978 Coalition -verkoston vetäjänä toimii sen kokoaja, suomalainen pitkän linjan ilmailija ja Suomen moottorilentäjien liiton varapuheenjohtaja JP Kinos.
Tätä järjestelmää rakennetaan nyt eurooppalaisin voimin Euroopan tarpeisiin, IAOPA Europen vahvalla tuella. Tavoitteena on koordinoida eri Euroopan maissa käynnissä olevia ADS-B UAT978 projekteja, luoda yhtenäinen eurooppalainen ratkaisu ja laajentaa järjestelmä koko Euroopan laajuiseksi. Seuraava laitteisto tullaan asentamaan Norjaan, Starmoen lentokentälle vielä kesäkuussa, Kinos kertoo.
Testiympäristön ytimen muodostavat kaksi ADS-B UAT -maa-asemaa. Maa-asema koostuu ADS-B UAT -lähetin- ja vastaanotinyksiköstä, sekä erillisestä vastaanotinantennista, joka kykenee vastaanottamaan paikkatietoa useista erilaisista järjestelmistä (muun muassa ADS-B, ADS-L, OGN ja RemoteID). Ellei ilma-aluksen navigointilaitteisto ole jo valmiiksi kyvykäs vastaanottamaan lähetystä, vastaanottamiseen riittää edullinen ulkoinen lisälaite. Lähes kaikki ilmailijoiden käyttämät navigointiohjelmistot tukevat järjestelmää.
Järjestelmän laitteistotoimittaja on puolalainen Avionix Engineering.
Olemme ilahtuneita, että asennus onnistui sujuvasti ja järjestelmän suorituskyky vastaa odotuksia. FIS-B/TIS-B-lähetysaseman lisäksi asennettiin myös monikanavainen DroneCube-vastaanotin, jotta saadaan täydellinen paikallinen liikennekuva. Lisäksi toimitimme järjestelmään edulliset kaksitaajuiset vastaanottimet (ADS-B IN). Olemme innoissamme tukemassa projektia ja toivomme lisää asennuksia ympäri Eurooppaa. Näemme, että tällaisille laitteistoille on kysyntää, kun nyt lopulta taajuusalueen käyttö näyttää mahdolliselta, Avionixin toimitusjohtaja Ralf Heckhausen sanoo.
Järjestelmän lähettämän tiedon koostamisesta vastaa suomalainen Flyk Oy.
On uskomattoman hienoa olla mukana tässä hankkeessa kehittämässä ilmailua ja erityisesti ilmailun turvallisuutta, mikä on ollut missiomme alusta asti. Tämä on meille uusi ja tärkeä palapelin palanen, joka yhdistää miehitetyn ja miehittämättömän ilmailun jakamalla tietoa ilmailun eri sidosryhmien kesken modernilla ja reaaliaikaisella tavalla, yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Juha Lindsted kertoo.
Belgialainen SafeSky tuottaa tätä tietoa täydentävää liikennetietoa.
Olemme erittäin innoissamme, että saamme olla mukana ADS-B UAT -maa-asemien kehityksessä. Toisin kuin amerikkalainen toteutus, tämä eurooppalainen järjestelmä on edelläkävijä kaikkien ilmailun muotojen näkyvyyden parantamisessa (mukaan lukien yleisilmailu, ultrakevyet lentokoneet, purjekoneet, liitimet ja jopa dronet), toimitusjohtaja Tristan Fily muistuttaa.
Koska monista ilma-aluksista puuttuu ADS-B-lähetin, SafeSky parantaa liikennekuvaa syöttämällä ADS-B UAT -järjestelmään tietoa laajasta verkostostaan. Tämä on ainutlaatuinen ja vertaansa vailla oleva uusi teknologinen ratkaisu koko maailmassa.
****
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ADS-B UAT -tilannekuvajärjestelmän testiympäristö esitellään medialle lehdistötilaisuudessa Pyhtäällä 19.6.2024 kello 10 – 11. Paikka on Helsinki-East Aerodrome (Lentokenttä, Pyhtää). Tilaisuudessa on kahvitarjoilu ja demonstraatioita järjestelmän toiminnasta. Tilaisuuteen on mahdollista osallistua myös virtuaalisesti Teams-linkin kautta. Demonstraatiot esitellään vain paikan päällä. Tiedotustilaisuus pidetään suomeksi ja osittain englanniksi. Valokuvat järjestelmästä toimitetaan julkaisupäivänä mediapankkiin.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) NELI – North European Logistics Institute TKI-yksikkö on erityisesti pitkän matkan miehittämättömään lentotoimintaan, lentokenttäteknologiaan ja miehittämättömän ilmailun osaajien kouluttamiseen erikoistunut tutkimusyksikkö. https://www.xamk.fi/tutkimus-ja-kehitystoiminta/neli/
Avionix Engineering on lennonjohto- ja lentokenttäteknologiaan keskittynyt insinööritoimisto, jolla on yli 20 vuoden kokemus järjestelmien kehittämisestä. https://avionix.eu/
Flyk Oy kehittää ilmailua tarjoamalla yleis- ja miehittämättömään ilmailuun kattavan, ajantasaisen ja nykyaikaisen digitaalisen ilmailukartta-alustan sekä työkaluja lentojen ja ilmatilojen suunnitteluun. https://flyk.com
Yleis- ja harrasteilmailun turvallisuuswebinaari pidetään 27.4.2024 alkaen klo 9.
Lentoon! -seminaarit ovat osa harrasteilmailun turvallisuustyön toimintamallia. Traficom, Finavia, Fintraffic ANS, Ilmatieteen laitos, Suomen Ilmailuliitto ja Suomen Moottorilentäjien Liitto ovat järjestäneet Lentoon! -lentoturvallisuusseminaareja yhteistyössä jo vuodesta 2015 alkaen. Tänä vuonna organisaattorina on Suomen Moottorilentäjien Liitto – AOPA Finland.
Tilaisuudessa kertovat ajankohtaisista aiheista seuraavat organisaatiot:
Suomen Moottorilentäjien Liitto
Traficom
Finavia
Ilmatieteen laitos
Fintraffic ANS
Suomen Ilmailuliitto
Ohjelma ja aikataulu on seuraava;
Klo 9 – Tilaisuuuden avaus – Esa Harju, puheenjohtaja Suomen Moottorilentäjien Liitto
Tilaisuudessa kerrotaan kansainvälisen, EU- ja kansallisen sääntelyn viime muutoksista ilmailun eri osa-alueilla sekä tulossa olevasta sääntelystä ja siihen vaikuttamisesta. Aikaa varataan myös kysymyksille ja keskustelulle.
Tämä tapahtuma järjestetään läsnätilaisuutena, jotta samalla tarjoutuu mahdollisuus alan ihmisten tapaamiseen ja vapaamuotoiseen ajatustenvaihtoon. Tilaan mahtuu enintään 60 henkilöä.
Ilmoittaudu mukaan Rovaniemen säädösinfoon viimeistään ma 25.3.2024.
Tilaisuuden ohjelma:
10.00 AAMUKAHVIT
10.30–10.45 Tilaisuuden avaus, johtava asiantuntija Päivi Metsävainio
10.45–11.30 Ajankohtaista ja tulevaa EASA-sääntelystä, johtava asiantuntija Helena Pietilä
11.30–12.00 Ilmatilamuutokset 2024, ylitarkastaja Mika Saalasti
LOUNASTAUKO (omakustanteinen)
13.00–13.30 Miehittämättömän ilmailun uutisia, johtava asiantuntija Olli Ahtola
13.30-14.00 Maahuolinnan tuleva sääntely (EASA ja kansallinen), erityisasiantuntija Pasi Piirainen
TAUKO 15 MIN
14.15–14.45 Lentotoiminnan vaatimuksista, erityisasiantuntija Jaakko Koskinen
14.45–15.30 Säädös- ja määräysvalmistelu sekä odotettavissa olevat lausuntokierrokset, lakimies Leila Iikkanen
Jäsenistölle on lähetetty Cardskipper-palvelun kautta vuoden 2024 jäsenmaksulinkki sähköpostitse. Sähköpostista on kuva alla:
Kyseessä ei siis ole huijaus- tai tietojen kalasteluviesti vaan uuden järjestelmän tuottama viesti jäsenmaksun maksamiseksi.
Jäsenmaksun suorituksen jälkeen saat toisen sähköpostin, jossa on linkki jäsenkortin sisältävän mobiiliaplikaation lataukseen. Kuva sähköpostista on alla:
Cardskipper-sähköposteista ei siis tarvitse huolestua, ne eivät ole huijausta eikä väärennöksiä. Tarkista roskapostisi mikäli et vielä ole saanut jäsenmaksuun liittyvää sähköpostia otsikolla:
AOPA Finland – Reminder of membership – Vuoden 2024 SMLL:n jäsenmaksu
Taustaa laskutuksen ja jäsenkorttien uudistukselle
Tällä uudistuksella voimme siirtyä jo harvinaisista ja perinteisistä muovisista jäsenkorteista digitaaliseen alustaan, jonka avulla voimme kommunikoida jäsenten kanssa suoraan sovelluksen kautta. Tämä luo lisäarvoa sekä meille kaikille ja rakentaa vahvempaa yhteisöä nopeammalla, ajantasaisella tiedotuksella.
Näidenkin uutiskirjeiden määrä tulee entisestään vähenemään ja taloushallinnon työn helpottuessa tämä sovellus lisää mahdollisuuksia suoraan yhteydenpitoon jäsenten kanssa välittömillä uutisilla, tarjouksilla ja jäsenyyden uusimisella.
Mikäli et halua maksaa jäsenmaksua Visa/Mastercard/Eurocard-kortilla, voimme edelleenkin lähettää sinulle sähköpostilla perinteisen jäsenmaksulaskun. Otathan yhteyttä, jos sinulla tulee kysyttävää tai mobiiliapin asennuksessa ongelmia.
Traficom järjestää ilmailun sääntelyn infotilaisuuden Pasilassa keskiviikkona 14.2.2024!
Aika: 14.2.2024, klo 09.00-14.00 Paikka: Pasilan virastokeskuksen iso auditorio, 2. krs., Opastinsilta 12A, Helsinki
Tilaisuudessa kerrotaan kansainvälisen, EU- ja kansallisen sääntelyn viime muutoksista ilmailun eri osa-alueilla sekä tulossa olevasta sääntelystä ja siihen vaikuttamisesta. Aikaa varataan myös kysymyksille ja keskustelulle.
Tämä tapahtuma järjestetään läsnätilaisuutena, jotta samalla tarjoutuu mahdollisuus alan ihmisten tapaamiseen ja vapaamuotoiseen ajatustenvaihtoon. Auditorioon mahtuu enintään 120 henkilöä. HUOM: myöhemmin keväällä on suunnitteilla vastaava infotilaisuus myös Rovaniemelle.